Het Verhaal

Join the Movement - MVMT Horloges

Hoe twee gesjeesde studenten 's werelds snelst groeiende horlogemerk begonnen.

 

Het succesverhaal van MVMT (spreek uit als movement) begint in 2013 in Santa Barbara, Californië als de dan 22 jaar oude studenten Jake Kassan en Kramer LaPlante besluiten te stoppen met studeren om samen middels crowdfunding een horlogemerk te lanceren. Het avontuur dat vervolgens start leest als een prachtig jongensboek.

 

MVMT begon met een eenvoudig probleem", herinnert LaPlante zich van de oorsprong van het bedrijf in 2013. "Jake en ik konden geen stijlvol, goed gemaakt horloge vinden dat betaalbaar was voor jonge mensen zoals wij of onze vrienden die net van school gingen. De meeste millennials kunnen niet zomaar  een flink bedrag voor een mooi horloge neer leggen. Dus kwamen we op het idee om horloges te maken en die rechtstreeks aan de consument aan te bieden. Zo konden we een zeer scherpe prijs aanbieden voor een mooi en kwalitatief horloge. In andere industrieën hadden we dergelijke ‘disruptieve’ businessmodellen succesvol zien worden en zagen daarom een kans in de vrij traditionele horlogewereld om dit ook toe te passen. Omdat we geen geld hadden, besloten we het idee via crowdfunding te lanceren.

 

Drie maanden, een goedkope camera en zes sample horloges later, lanceerden LaPlante en Kassan de eerste crowdfunding campagne van MVMT op het platform Indiegogo met minder dan € 5000 investering. Binnen enkele weken was MVMT, dankzij de slimme social-mediastrategie van het duo en Millennial-fansupport, de op één na best gefinancierde modecampagne in de Indiegogo-geschiedenis die op dat moment meer dan € 290.000 opbracht.

 

Vervolgens gaat het erg snel met MVMT. Het verhaal van een toegankelijk en zeer betaalbaar (€90) horlogemerk dat rechtstreeks via de MVMT webshop aan de consument wordt verkocht slaat enorm aan bij de Millennial doelgroep. Deze moeilijk te bereiken doelgroep omarmt disruptie. Daarbij weet MVMT het merk en verhaal uitstekend neer te zetten via sterke social media campagnes waardoor de MVMT community exponentieel hard groeit. In drie jaar tijd weten Jake en Kramer meer dan 600.000 horloges te verkopen en in 2017 noteert MVMT 75 miljoen dollar omzet.

 

Het bedrijf dat tot dan toe alleen via e-commerce verkoopt besluit voor 2018 ook de fysieke detailhandel op te zoeken. Het merk staat als een huis en het succesverhaal heeft wereldwijd aandacht gekregen en er is veel vraag naar het merk. Kortom, het perfecte moment om de detailhandel op te zoeken.

 

MVMT heeft alles in zich om een groot succes te worden. Het prijspunt is zeer commercieel en qua design is het echt vernieuwend. MVMT horloges hebben een clean design, maar maken ontegenzeggelijk een statement zonder schreeuwerig te worden. Dit is iets wat vernieuwend is. Daarbij hebben ze hun social media strategie zeer goed voor elkaar, hierdoor is de vraag ook in Nederland, al aangewakkerd.

 

Per 1 september gaan we uitleveren en veel van onze retailers zijn al ingestapt. Er is een beperkt aantal dealers die dit jaar nog kunnen instappen, dus informeer snel naar de mogelijkheden!

®ORIGINAL FINE ART COLLECTIONS BV