Het verhaal

Het begon 40 jaar geleden toen de Abbington Shoe Company de Timberland introduceerde. Deze waterdichte ruige gele boot was zo een succes dat besloten werd het bedrijf om te dopen in The Timberland Company. De inmiddels iconische boot staat heden ten dage nog altijd symbool voor kwaliteit, vakmanschap, comfort en authenticiteit en is niet meer weg te denken uit het modebeeld. Met de campagne slogan Best Than Better Now legt Timberland de focus op dit laatste aspect en nodigt het iedereen uit om Timberland te herontdekken als lifestyle brand. Eigentijdse verrassende collecties, zonder concessies te doen op kwaliteit en vakmanschap.

 

Oorsprong

Timberland vindt z'n oorsprong in 1918 in een klein schoenenbedrijf in Boston, waar de oprichter Nathan Swartz zijn schoenmakers carrière begon als leerling. Hij sneed leder, stikte naden, verbond de zolen en leerde de fijne lederwaren ambacht met zijn eigen handen. In 1952 kocht Nathan Swartz zich voor de helft in bij de Abington Shoe Company in Abington Massachusette en in 1955 kocht hij het resterende belang op en verwelkomde zijn zonen in het bedrijf. De familie Swartz werkte heel innoverend voor die tijd en ontwikkelde voortdurend nieuwe technologie om de modellen nog beter en comfortabeler te maken. Vanuit dat standpunt werd het model Timberland geboren.

 

Yellow boot

Vanaf 1973 kwam de welbekende yellow boot, de allereerste waterdichte leren werkmanslaars op de markt. Door de jaren heen groeide die uit tot een modeicoon, zowel in de Verenigde Staten waar de oorsprong van het merk ligt als in Europa en Azië. De herkenbare look van de boot bleef, de materialen en de productietechnieken evolueerden. De beste boot van toen werd zo nog beter. Mede aan de basis van haar status als icoon liggen de creatieve samenwerkingen met invloedrijke designers en conceptstores. Enkele knappe voorbeelden zijn onder meer de versies van Tommy Hilfiger, Pharell Williams, Colette, Opening Ceremony en Mastermind. Aangetrokken door de eenvoud en authenticiteit van de yellow boot, gebruikten ook kunstenaars wereldwijd de schoenen als canvas.

 

In de vroege jaren 80 werd de Timberland geïntroduceerd in Europa. In Italië kan de grote stijging van de populariteit voor een deel worden toegeschreven aan de Paninaro. De Paninaro beweging was een subcultuur van jongeren die bekend waren om horeca gelegenheden als de Al Panino bar, een populaire sandwich en hamburgertent in de Milanese Via Agnello. Deze jongeren kozen voor de gele boot als een hoeksteen van hun modieuze stijl.

 

Tijdloos

Inmiddels kun je een paar Timberland bergschoenen vergelijken met de benodigde basics uit je garderobekast. Het tijdloze model is en blijft gangbaar en regelmatig onderdeel van een trend. Je ziet ze niet alleen terugkomen bij ruige outfits, de army look of bij dierenprints, maar ook gecombineerd met een klassieke stijl, onderdeel van het dagelijks straatbeeld en zelfs op de rode loper gedragen door onder andere Kanye West. Veel Celebrities zijn er dol op.

 

Horloges

Timberland horloges zijn gericht op mensen die genieten van het buitenleven. Geworteld in een lange traditie van ambachtelijke schoenproductie,  Timberland horloges weerspiegelen dit erfgoed: robuust, praktisch en van hoge kwaliteit. Vervaardigd met een ethische benadering van mens en milieu. Een Timberland horloge is een stukje van de Amerikaanse wildernis voor uw pols.

®ORIGINAL FINE ART COLLECTIONS BV